Er bestaan belangrijke individuele verschillen inzake slaapbehoefte, slaapduur, het ideale ogenblik voor het begin van de slaap, de wijze van slapen en het dromen. Maar toch mag worden gezegd dat acht uur een mooi gemiddelde is, dat wie voldoende slaapt langer leeft en dat een middagdutje van een half uur uitstekend is voor het hart en hartinfarct helpt voorkomen.

Slaap is er niet alleen nodig voor spieren en het herstel van de organen zoals lever, nieren, maag enz… Slaap is zelfs nog belangrijker voor de hersenen en het zenuwstelsel. Daarin spelen dromen een zeer belangrijke rol omdat ze optreden tijdens de REM-fase, de periode van de snelle oogbewegingen. Tijdens de droomfase ontspant het lichaam volledig en raakt zijn spanningen en conflicten kwijt. Wie niet droomt, krijgt vroeg of laat de rekening gepresenteerd: het lichaam lijdt ernstige schade.

Slapen is zalig en heerlijk, en je beseft maar wat je mist als je lijdt aan slapeloosheid. Toch is het beter geen pillen te slikken, maar liever zijn voorkeur naar een natuurlijke hulp te laten gaan.

Het is dus van het grootste belang deze droomfase niet te hinderen. Dat gebeurt nochtans bijna altijd bij patiënten die hun toevlucht nemen tot slaappillen, een methode die weldenkende artsen en zij die op de hoogte zijn van het slaapmechanisme ten zeerste afraden.

Het kan niet genoeg worden onderstreept: neem zo weinig mogelijk slaappillen, of liever, neem er geen. Het kan helemaal geen kwaad als u eens een nachtje doorwoelt. Niet kunnen slapen is geen drama, zolang men het lichaam niet gewoon heeft gemaakt aan het slikken van slaappillen. Blijf liggen, pieker niet, dan ontspan je toch. Je hebt een liggende houding, dus de spieren relaxeren toch en het lichaam doet geen inspanning. Wie denkt dat hij of zij geen oog heeft dicht gedaan die nacht, heeft het gewoonlijk verkeerd. Uit studies in slaaplaboratoria is gebleken dat deze patiënten toch met heel kleine episodes slapen, zonder het zelf te beseffen. Ze hebben dus toch nut van hun nachtrust. Ze zijn meer moe van het gepieker en de zorgen over hun zogenaamd gebrek aan slaap dan van hun wakker liggen zelf. Het zou totaal verkeerd zijn hiervoor slaappillen te zoeken.

Gebleken is dat deze slaappillen meestal de droomfase lam leggen, waardoor het lichaam een belangrijk element van de slaap mist. Trouwens men zal zelden langer dan twee of drie nachten sukkelen met de slaap. Even doorbijten en je bent weer aan het slapen als een roos.

En heb je toch nood aan een middeltje, kies dan voor een natuurlijk preparaat zoals Escholcin van Fytobell, op basis van Escholtzia. Dat legt de droomfase niet lam en je staat uitgerust en monter weer op.

Je vindt Escholcin van Fytobell in de apotheek met CNK bestelnummer: 2899-912.

Of je kan het ook online bestellen via www.boverte.com of via www.almed.be.