Er is tegenwoordig veel te doen over het carbocraving dieet, het ketodieet, het vegandieet, maar wat is nu het beste voor de gezondheid? In elk geval heeft het lichaam heel wat vitamines, mineralen, oligo-elementen, eiwitten, suikers en zouten nodig en waar kunnen we die vinden waardoor het lichaam gezond opgebouwd wordt en gezond kan blijven zonder risico?

Een tijdje geleden werd in Frankrijk een congres gehouden om de aandacht van het grote publiek te vestigen op het nut van een mediterraan dieet. De Franse paradox was al langer bekend in de geneeskunde, maar buiten de Middellandse zee, had dit dieet maar weinig succes in de rest van Frankrijk. Er werd meer aandacht aan geschonken in de rest van Europa en de Verenigde Staten.

De Provençaalse Fransen hebben er duidelijk verstand van: ze leven goed, maar vooral ook gezond. Look, fruit, groenten, vis en olijfolie: ziedaar het recept van een lang en gelukkig leven.

Merkwaardig was dat de Fransen dol waren op kaas, er dan ook hartstochtelijke hoeveelheden van aten, daardoor gevaar liepen hart- en bloedvatziekten te ontwikkelen, terwijl dat niet het geval was, integendeel zelfs, de inwoners van de Provence hadden een opvallend kleiner risico op hartinfarct en beroerte als de rest van de Fransen en Europeanen.

Na lang zoeken werd het gevonden: eerst dacht men aan rode wijn, maar ook op andere plaatsen werd rode wijn gedronken. Nadien dacht men dat het look was, maar ook in Parijs werd look gegeten, dat merk je als je de metro neemt. Tot men erachter kwam dat de complete Mediterrane levenswijze nuttig is om te volgen: veel fruit, veel groenten, veel vis, een beetje wijn, maar niet overdreven en … vooral niet vergeten olijfolie.

Voor olijfolie als mono-onverzadigd vet heeft samen met vis, (een goede bron van omega 3 vetzuren), een uitstekende reputatie als preventief middel om hart- en bloedvaten gezond te houden. Het recept van een lang en gezond leven ligt dus niet aan „de herbes de Provence” noch aan de grote portie zon en levenswijsheid, maar wel aan hun look, fruit, vis, wijn en olijfolie.

En wil je naast de olijfolie ook gezonde Omega-3 vetzuren nemen, denk dan aan de visolie Omega-3 vetzuren van Nutribell.

Je kan Nutribell visoliecapsules (hoog gedoseerd, want 1 gram visolie per capsule) vinden op www.nutribell.be. Je kan het ook bestellen via www.almed.be of via www.boverte.com