mrt 2, 2021 | Alle tips, Gezondheid | 0 Reacties

Natuurlijke trucjes om weer gemakkelijker te slapen

Over twee weken is het zo ver: de internationale dag van de slaap. Dat slaap voor velen een probleem is, mag blijken uit het feit dat internationaal zo’n dag werd ingesteld. Het is ook de meest gehoorde klacht in de dokterspraktijk en samen met hoofdpijnmiddelen, zijn slaappillen de bestverkochte producten in de apotheek. Een gezonde natuurlijke slaap is niet enkel een weldaad, een geschenk, het is een noodzaak. Tijdens de slaap moeten zowel lichaam als geest zich herstellen van vermoeidheid en activiteit tijdens de dag. Slaap heeft een bepaald ritme en dat is bij velen gestoord. Slapeloosheid is geen ziekte, het is een klacht, een probleem, maar het kan wel tot ziekte leiden: hartklachten, zenuwklachten, storingen aan de spijsvertering, vermoeidheid, concentratieproblemen… al deze dingen kunnen voortvloeien uit gestoorde of slechte slaap. Maar, je kan er iets aan doen.

Iedereen maakt het wel eens mee: woelen en keren in bed zodat je elk uur op de toren, hoort slaan. Als je eens een nachtje minder goed kan slapen, is er echt geen reden tot ongerustheid. Geen reden tot paniek dus, want over slaap zijn wel de gekste dingen in omloop.

Iedereen heeft er wel eens mee te maken, maar het mag wel geen gewoonte zijn dat je ’s avonds de slaap niet kan vinden. Niets kan de natuurlijke en spontane slaap vervangen. Je mag nog zo’n veilig geneesmiddel nemen, toch gaat niets boven de natuurlijke slaap. Heel veel patiënten vragen zich af hoe het komt dat ze zoveel moeite hebben met inslapen.

Slapeloosheid kan je gezondheid ondermijnen. Je kan er gemakkelijk iets aan doen, zonder gebruik te moeten maken van verslavende middelen. Laat de natuur je helpen!

Er kunnen verschillende oorzaken zijn. Veel mensen houden geen rekening met de wetten van de natuur en verwonderen er zich over dat hun slaapbereidheid verdwenen is, zodat ze een beroep moeten doen op kunstmatige middelen die op de duur hun natuurlijke reflex nadelig beïnvloeden. Hoe krijg je weer een natuurlijke slaap, dat is de vraag.

Waterbehandelingen

Kneipp had ook nog een andere uitstekende methode om slapeloze zielen een helpende hand te reiken, of liever een helpende voet. Hij werd de apostel van de Kneipp-kuren die in hoofdzaak op waterbehandelingen neerkwamen. In eerste instantie werd de patiënt aangeraden blootsvoets in het natte bedauwde gras te gaan stappen voor een paar minuten en dan meteen het bed in te duiken, liefst zonder de voeten helemaal af te drogen.

Ook in de vers gevallen sneeuw rondstappen bleek een uitstekende methode te zijn om gemakkelijker te kunnen inslapen, maar daarvoor heb je natuurlijk de winter nodig. Verder kon men – als men niet over een grasperkje in de tuin beschikte – het dauwtrappelen ook vervangen door het ter plaatse trappelen in de badkuip waarin een tiental centimeter koud water was blijven staan. Zorg er voor de benen telkens zeer hoog te heffen en daarbij flink te ademen en je te concentreren op de heilzame invloed van met wat je bezig bent.

De natuur kan je helpen

Probeer in elk geval van kunstmatige slaapmiddelen af te komen. Op de duur ruïneren ze je gezondheid en maken het steeds moeilijker om nog spontaan in slaap te kunnen komen. Wie het echt moeilijk heeft kan eventueel gebruik maken van een aantal natuurlijke preparaten die in apotheken en reformwinkels te koop worden aangeboden en waarmee het lichaam beter gediend is. Het zijn middelen die de bereidheid tot inslapen stimuleren, zoals kruidenaftreksels en dragees. Tot de gekendste slaapverwekkende natuurlijke middelen behoren bijvoorbeeld de valeriaan, hop, melisse, oranjebloesem en Escholtzia. Je kan ze ofwel onder vorm van kruidenthee gebruiken en momenteel zijn ze ook al te koop in drageevorm. Men moet bij slapeloosheid ook nagaan of er geen organisch gebrek aan de oorsprong van ligt. Bij sommige ziekten zoals leveraandoeningen komt het voor dat de patiënt lijdt aan slapeloosheid. Ook bij schildklierziekten en problemen waarbij pijn voorkomt is het niet ongewoon dat de slaap moeilijk kan gevonden worden. Uiteraard is hierbij medisch onderzoek en behandeling noodzakelijk. De patiënt kan ook gebruik maken van bepaalde voedende preparaten, om het zenuwstelsel te versterken. Avena Sativa of een extract uit de bloeiende haverplant is daarvoor geschikt. Lecithine uit soja is eveneens een zenuwvoedend bestanddeel. Hetzelfde kan gezegd worden van de vitamine B-complex. Je vindt een aantal van de B-vitaminen in elk geval al in biergist en in volkoren. Wie gezond eet, volkorenproducten gebruikt, veel groenten en vruchten eet, vanwege het vitamine C-gehalte – want dit is de anti-stress-vitamine – zal ook minder last krijgen met overspannen zenuwen en zal dus gemakkelijker in slaap kunnen geraken.

Sport en ontspanning

Wie geregeld aan sport doet, op tijd ontspanning zoekt en eens een paar dagen tot een aantal weken vakantie neemt, hoeft niet te vrezen dat de overspanning zal toeslaan en dat er uiteindelijk slapeloosheid zal uit groeien. Heel wat zaken zijn niet meer evident in deze coronatijden. Je kan niet gaan en staan of verblijven waar je wil, maar je moet ook van deze situatie het beste proberen te maken. Er is in elke omgeving wel een stuk natuur te vinden waar je op adem kan komen. Wie weet ontdek je plekjes die je nooit tevoren hebt bezocht en die een verademing zijn voor lichaam en geest. Maak er gebruik van.

De ultieme tips

Daarom:

  • Ga elke dag naar buiten en stap.
  • Zoek liever de natuur dan de stad op, het is gezonder en het ontspant beter.
  • Vermijd alcohol, tabak en suiker, het stoort allemaal de slaap.
  • Vermijd ruzies of heftige discussies, het treitert de geest.
  • Probeer weer wat meer te lezen in de plaats van te gamen, tv te kijken of je uit te putten op sociale media.
  • Eet gezond, vooral zo natuurlijk mogelijk.
  • Maak gebruik van Omega-3 vetzuren (vette vis).
  • Bel geregeld met vrienden of familie, of skype met hen.
  • Vermijd slaappillen, ze veroorzaken gewenning, tot je niet meer zonder kan.
  • Vermijd cafeïne vlak voor bedtijd en drink rustgevende thee, ook overdag.
  • Maak gebruik van de kracht van de natuur: dauwtrappelen, ijskoud afspuiten van benen, Escholtzia en Valeriana.

Niet piekeren

Vergeet ook niet dat gedachten werken als krachten. Pieker niet te veel, ook niet als je eens een paar nachten niet of moeilijker in slaap bent kunnen geraken. Dat is echt geen drama. Het organisme kan er wel tegen dat je eens een aantal dagen minder slaap hebt gehad. Het is gevaarlijk op dat ogenblik toe te geven aan de verleiding om meteen naar slaaptabletten te grijpen. ’s Anderendaags zou het probleem ook zonder pillen wellicht zijn opgelost, of althans een paar dagen later. Door pillen te slikken treedt gewenning op. Laat u dus niet verleiden.

Tenslotte nog dit: wie gemakkelijk wil inslapen moet zorgen voor een gerust gemoed, een „effen” geweten. Probeer problemen en disputen te vermijden en als ze er toch zijn, probeer ze uit te praten met de mensen met wie je moeilijkheden had. Dat is de beste manier om zo weinig mogelijk last te hebben van de vervelende ziekte die slapeloosheid toch is.

En een tip van de natuur: Er is een uitstekend slaapverschaffend middel uit de natuur, op basis van Escholtzia, Valeriaan en Passiflora: Escholcin van Fytobell.

Je vindt Escholcin van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 2899-912.

Of je kan Escholcin ook online bestellen via www.almed.be of via www.boverte.com.

Zo zal je spoedig geen last meer hebben van slapeloosheid.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Minder kans op griep deze winter? Hoezo?

Griep is een erg besmettelijke ziekte en wordt overgebracht door een virus. Je kunt het een beetje vergelijken met Covid, dat ook afkomstig is van een virus, maar aan griep zijn we wel al wat meer gewend. Velen hebben antistoffen opgebouwd, maar zoals alle virussen...

Lees meer

Hoge bloeddruk: de geniepige doder

We zijn eigenlijk niet goed bezig. Slapeloosheid, stress, burn-out, agressie, problemen, vrees en angsten, zelfs existentiële angst, onzekerheid over de toekomst, sterfgevallen in de familie, langdurige ziekten, pandemieën, winter en winterziekten… het zijn allemaal...

Lees meer