jan 31, 2023 | Gezondheid, Voeding | 0 Reacties

Geen “geurhinder” meer door vervelende darmgassen

Iedereen heeft het wel eens voor en het is knap vervelend: een windje ontsnapt je en jaagt het bloedrood naar je wangen. Hoe leg je dat uit aan je omgeving? Eigenlijk over zwijgen in alle talen en gewoon doorgaan met het gesprek. Eventueel een kleine opmerking als sorry, maar voor de rest overkomt het iedereen. Maar je kunt wel je voorzorgen nemen en als je een vergadering hebt, of naar een belangrijke ontmoeting moet, of in een kleine ruimte langere tijd met veel mensen moet vertoeven, kun je best opletten wat je tevoren eet. Want hier ligt de sleutel van “windstilte”. Op die manier kun je vermijden dat anderen en vooral ook jijzelf geconfronteerd worden met “geurhinder”.

Darmgassen moet je bij de oorzaak aanpakken. Het voedselpakket moet nader worden bekeken en de darmflora worden gesaneerd. 

Het geluid alleen al zal bij sommigen als het meest vervelende “klinken”, maar veel vervelender kan de geur zijn, omdat die langere tijd blijft hangen en zeker als er bepaalde geuren achterblijven zoals die van rotte eieren.

Ongeveer tien liter wind

Een windje laten doe je natuurlijk altijd. Specialisten hebben becijferd dat de gemiddelde volwassen persoon ongeveer tien liter “lucht” per dag uit de darmen laat ontsnappen.  Dat is het volume van een doorsnee emmer. Niet te geloven…

Een toch gebeurt het meer dan je denkt en zeker meer dan je lief is. Het helpt niet om dat in alle discretie te proberen of te laten ontsnappen zonder geluid, want het is duidelijk dat niet enkel het geluid erg storend kan zijn, maar vooral de geur. En daaruit valt heel wat af te leiden: je eetgewoonten, de staat van je microbioom, de gezondheid van je darmflora en ook je gevoeligheden tegenover bepaalde soorten voedsel. Winden laten, je kunt er heel wat uit leren en vooral ook uit aflezen of je wel gezond bent.

Gisting in de darmen

Niets is vervelender dan voortdurend geplaagd te worden door gisting in de darmen, met winderigheid en darmgassen tot gevolg. Je kan er natuurlijk medicijnen voor slikken, maar uiteindelijk ben je enkel gebaat als het probleem bij de wortel, bij de oorzaak wordt aangepakt.

Meestal zijn darmgassen terug te voeren tot een verkeerde samenstelling van het voedsel, problemen met de vertering, zieke darmflora of problemen waar de lever, de gal of de pancreas bij betrokken zijn. Het kan ook gebeuren dat je veel te snel eet en daardoor te veel lucht naar binnen hapt, of dat er te weinig speeksel in het voedsel wordt gemengd zodat de darmen het lastiger hebben hun werk naar behoren uit te voeren. Darmgassen en winderigheid kunnen dan het gevolg zijn. Een medisch onderzoek kan de oorzaak aan het licht brengen.

Suikerziekte moet op een gepaste wijze worden behandeld en als de darmflora ziek zijn, moet hier eerst en vooral worden ingegrepen. Maar doorgaans zullen de meeste patiënten al verlichting vinden als ze volgende maatregelen in acht nemen.

Meng niet te veel soorten voedsel

Wie last heeft van winderigheid moet om te beginnen vermijden te veel soorten voedsel bij dezelfde maaltijd te gebruiken.

  • Fruit en rauwe groenten kunnen beter niet bij dezelfde maaltijd worden gegeten.
  • Zoetigheid vooral suiker, vetten en rode, witte en savooikool kunnen beter worden geschrapt tot de darmen helemaal weer in orde zijn.
  • Ook met uien en look moet men voorzichtig zijn.
  • Venkel, bonenkruid en munt zijn carminatief en bevorderen de spijsvertering, verminderen ook de gasvorming.
  • Rechtsdraaiend melkzuur wordt aanbevolen om de darmflora te herstellen. Melkwei bijvoorbeeld.
  • Acidophilus-bacteriën (in echte yoghurt) zijn gunstig voor de darmen. Digesbiose is een prima natuurlijk preparaat daarvoor.
  • Drink niet te veel bij het eten, wacht daarmee tot een tijdje na de maaltijd, anders worden de maagsappen te veel verdund, wat een weerslag heeft op de vertering en dus ook op onverteerde stoffen in de darmen, met darmgassen tot gevolg.
  • Angelicatinctuur na de maaltijd, zal ook de darmen kalmeren.
  • Witte leem in een beetje water na het eten, zal gassen binden en het comfort van de spijsverteringsorganen vergroten.
  • Stress moet natuurlijk zoveel mogelijk worden vermeden, omdat daardoor meer maagzuur wordt afgescheiden.
  • Alcohol is natuurlijk nooit goed, maar voor patiënten die last hebben van darmgassen is het compleet uit den boze. Vermijd het dus, evenals suiker!

De typische lucht van rotte eieren

Niet elk windje heeft dezelfde geur. Maar het is wel typisch dat stille windjes (met minder stuwkracht) vaak het onaangenaamst ruiken, soms meters ver, oftewel kan een heel lokaal of een klas er mee geconfronteerd worden.

Het minst vriendelijke, of anders uitgedrukt het meest afstotelijke zijn die met de geur van rotte eieren. De scheikundige bestanddelen van waterstofsulfide ontstaan meestal door eiwitten, maar ook door planten die zwavel bevatten: bonen, broccoli, maar ook eieren, vlees en de combinatie van deze stoffen.

Ook ammoniak en dimethylsulfide kunnen de “spontane winden” vreselijk vervelend laten ruiken. Doorgaans zijn die geuren het gevolg van het eten van te veel eiwitten, eventueel in combinatie met suikers of groenten zoals look en ui oftewel ajuin.

Micro-organismen

Koolhydraten veroorzaken ook wel gisting en de stuwingen in de darmen kunnen daardoor nog erger worden, maar die winden zijn minder hinderlijk, ze ruiken minder afstotelijk.

Als je je “winderig” voelt, moet je toch alert zijn op de darmflora. De voeding die in de darmen wordt aangeboden is daarvoor bepalend. Ze lopen eigenlijk een beetje parallel met wat gezond is of best kan vermeden worden. Zo zal junkfood gemakkelijker leiden tot stinkende winden omdat het teveel aan eiwitten in het bewerkt vlees, ook een overschot aan zwavelverbindingen heeft.

Niet iedereen reageert op dezelfde wijze op het voedsel.

Zo zijn er personen die als ze veel ui of bonen hebben gegeten toch maar een beperkt volume winden zullen laten, terwijl anderen al bij de minste schep felle stuwingen krijgen en ook stinkende winden zullen produceren. Het hangt allemaal af van de micro-organismen in de darmen en de wijze waarop de bacteriën met het voedsel dat wordt aangeboden, omgaan.

Maar er is dus geen algemene maatregel in de zin van: eet dit of dat niet, want het kan voor iedereen verschillend zijn. Je kunt wel veralgemenen voor look, ajuin, bonen en eieren, als belangrijke leveranciers van stinkende winden, maar er zijn daarentegen ook mensen die er helemaal geen last, van hebben.

Onderzoek jezelf, saneer je darmflora, gebruik goede bacteriën om het microbioom gezond te maken en dat zal al een hele emmer schelen.

Een tip: Digesbiose van Fytobell met miljarden goede bacteriën.

Je vindt Digesbiose van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 1752-278.

Of je kunt Digesbiose van Fytobell ook online bestellen via www.fytobell.be of via www.boverte.com.

Er zal snel een complete windstilte ontstaan en niemand nog last van de geurhinder.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde