Sport is gezond, dat weet iedereen, maar de manier waarop aan sport wordt gedaan en vooral de voeding of het menu en de pillen die geslikt worden, is een ander paar mouwen. De vraag is dan: wat is het ideale menu voor iemand die aan sport wil doen, om zowel gezond te blijven, als goede sportprestaties te kunnen neerzetten.

Wie op zondag b.v. een sportprestatie moet leveren, kan volgend eetschema eens uitproberen, het werkt beslist.

Maandag, dinsdag en woensdag worden GEEN koolhydraten gegeten maar wel eiwitten en vet. Dus enkel groenten (voor de vitamines en mineralen) en vis, maar geen brood en geen aardappelen.

Om goed aan sport te kunnen doen moet je gezond eten.

Op donderdag, vrijdag en zaterdag worden zoveel mogelijk uitsluitend koolhydraten gegeten: brood, aardappelen, fruit. Op die manier krijgt men op zondag een supercompensatie van de glycogeenvoorraden en kan de sporter echt topprestaties leveren.

Een sportprof legt het als volgt uit: „Je moet het zo zien. Glycogeen is een benzinemotor, voor snelle heftige prestaties. Vet is als een dieselmotor: voor langdurig presteren zonder pieken.”

Vroeger moesten atleten veel vlees eten maar zo ver staan ze al in de sport als dat veel vlees eten afgeschaft is. Vroeger begon men aan een bergrit in de Tour de France om 6 uur ’s morgens met een groot bord witte rijst, een groot biefstuk en veel saus. Maar wie kon dat verwerken?

Nu krijgen ze muesli, bruine volkorenspaghetti, desnoods een doosje makreel en een sardientje. De sportman in de ronde van Frankrijk b.v. eet geen vlees meer. De nieuwe generatie atleten heeft wel al door dat vlees eigenlijk slecht is. Er zijn wel nog een paar denkfoutjes zoals dat van kalfsvlees. Ze zijn er van overtuigd dat dit wel goed is, omdat het wit vlees is, zoals van kip. Maar kip is vlees van een andere orde. De samenstelling is verschillend, veel minder cholesterol en minder hard vet. Ze zijn er nu van overtuigd dat vis-eiwit even goed is voor de spieren van een sportman. Maar het voordeel zit vooral in het vet: onverzadigd vet en omega 3 vetzuren in de visolie. Bij vlees vind je te veel verzadigde harde vetten. Voor de soepelheid van de spieren is het trouwens van belang dat de spierwanden hoofdzakelijk zijn samengesteld uit lopende vetten, in de plaats van vaste vetten.” Het voedselpatroon van de meeste amateurs en sportmensen is verkeerd. We eten vooral te vet en dan nog verzadigd vet. Dat brengt een behoorlijke hoeveelheid oxidanten in de bloedbaan. Onverzadigd vet kan trouwens ook verzadigd worden, vooral poly-onverzadigd vet: van vloeibaar kunnen ze hard worden door verzadiging. Het is dus beter mono-onverzadigd vet te gebruiken. Vis is daarom gezond, olijfolie en lijnzaadolie ook. Lang bewaren, bijvoorbeeld in diepvries, schiet aan het doel voorbij. Het is dus duidelijk: gezond vet uit vis en koolhydraten uit vruchten en volkorenproducten. Zo word en blijf je een gezonde sportman of -vrouw.