jul 14, 2020 | Alle tips, Voeding | 0 Reacties

Zo blijft prei langer krokant en bewaart zijn pittige smaak

Prei is een zeer gezonde groente. Ze komt bij de meeste mensen op een of andere wijze en onder een of andere vorm dagelijks op tafel. Prei leent zich ook uitstekend tot allerlei bereidingen. Het is een groente die veel vitamine C bevat en naast en vanwege de polyfenolen ook een belangrijke leverancier is van antioxidanten.

Prei kan je niet enkel heel fijn snijden en de ringen gebruiken in rauwkostschotels, je kan prei ook stoven en zeker in soep gebruiken. Voor veel mensen vormt prei de basis van hun soepen en dat is begrijpelijk, want bijzonder lekker, pittig en de typische smaak van verse groenten.

Als je prei lang krokant wil houden en zijn pittige smaak wil laten bewaren, dan moet je de prei op een andere manier snijden dan gewoon in ringetjes.

Prei moet je best van de wortels ontdoen en nadien half open snijden zodat je die goed kan wassen. De meeste vitamines vind je in het groene gedeelte, hoewel veel mensen het witte gedeelte verkiezen, vooral als de prei gestoofd of gekookt wordt, dat gedeelte is natuurlijk zachter, zowel van smaak als van textuur.

Prei heeft vergelijkbare eigenschappen met de andere groenten en knollen uit zijn soort: knoflook en ui. Het bevat dus zwavel. Het is beschermend tegen verkoudheidsvirussen en vanwege de antioxidanten ook uitstekend in een gezond dieet dat helpt ter preventie van kanker. Prei is licht verteerbaar en bevat veel vezels, wat uitstekend is om een gezond darmmicrobioom te vormen. Het verbetert daardoor de immuniteit, bevordert de peristaltiek van de darmen voor een vlottere stoelgang, normaliseert de bloeddruk, is uitstekend tegen jicht, reuma, nierinsufficiëntie, artritis, en aderverkalking. Je kan prei ook uitwendig toepassen door een preiblad te leggen op eksterogen en eeltknobbels. Bij een insectenbeet, wrijf met een gekneusd preiblad over de steekwonde en het jeuken zal snel verminderen en ophouden. Ook tegen aambeien kan een compresje van gekneusde preibladen soelaas bieden.

Prei bevat ook geen oxaalzuur, waardoor het geen verzuring veroorzaakt en de calcium en andere mineralen goed kunnen worden geabsorbeerd.  Door de pectine (komt ook voor in andere groenten en vruchten zoals appelen) is het cholesterolverlagend en daardoor ook preventief interessant tegen aderverkalking.

Conclusie: eet meer prei. Want prei behorend tot de ui-achtigen, de cepiaten, is dus een zeer gezonde groente voor zuivering van het bloed, voor regeling van de bloeddruk. Het is bovendien een erg lekkere groente die als toekruid aan veel schotels een pittige smaak geeft.

Prei mag je niet te lang op voorhand klaar maken, anders verliest het zijn krokante vorm en zijn pittige smaak. Maar soms kan je wel niet anders vanwege tijdsgebrek. Daarom deze truc: als je prei in langwerpige stukjes snijdt in de plaats van in ringetjes, dan bewaart die veel langer zijn sterke pittige smaak en vooral blijft prei dan heerlijk krokant.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Ajuin: tegen hoest en tegen roest

Ajuin, beter bekend als ui, vooral bij onze noorderburen is niet enkel lekker als smaakmaker in allerlei gerechten, ook in rauwkost, soepen, sausen, fijn gesnipperd en ideaal om te verwerken in de meeste schotels. Bovendien is ajuin oftewel ui een gezonde groente en...

Lees meer