mrt 15, 2021 | Alle tips, Gezondheid | 0 Reacties

Ben je soms vergeetachtig?

Een vaak gehoorde uitspraak is: „Ik vergeet tegenwoordig zo gemakkelijk, ik kan niets meer onthouden.” Veel ouderen vragen zich af of het met hun geheugen bergafwaarts gaat. Meestal maken ze zich nodeloos zorgen, want als er iets is dat een leven lang meegaat, is het wel het geheugen. Je kan je geheugen trouwens trainen. Iedereen maakt het wel eens mee dat je iets vergeet, dat je geheugen je in de steek laat: de naam van de persoon, een datum, zelfs een voorwerp dat je dagelijks gebruikt. Hoewel heel wat patiënten er zich zorgen over maken zijn dat geen onrustbarende verschijnselen en hebben zelfs niets met de leeftijd te maken, wel met concentratie en interesse. Zolang er maar geen verwardheid optreedt. Je moet je geheugen blijven trainen en dat kan je op verschillende manieren doen. Een goede motivatie is belangrijk, want wie zijn geheugen traint, blijft dat perfect kunnen gebruiken tot op hoge leeftijd.

Denk positief

Andere omstandigheden die het geheugen toegankelijker maken zijn: een positieve motivatie en verschillende bronnen van informatie, de herhaling, een verhoogde concentratie en een positieve emotionele ingesteldheid, en uiteraard de logische samenhang van de informatie zelf. Het is uiteraard veel gemakkelijker om iets van buiten te leren wanneer je het begrijpt en de logische samenhang der dingen inziet, dan wanneer je iets letterlijk en klakkeloos van buiten moet leren.

Je zal vast bij jezelf al bemerkt hebben, vooral tijdens de studietijd, dat een vak waar je belangstelling voor had en dat je ook veel aantrok, eenvoudiger was om te studeren dan iets waar je als het ware een tegenzin en weerzin had voor opgebouwd. Het spreekt ook vanzelf dat studeren of gewoon memoriseren gemakkelijker gaat als je gezond bent en je je goed voelt. In stresssituaties je geheugen laten werken, is een onmogelijke opdracht. Vandaar dat kinderen van probleemgezinnen slechter functioneren op school en minder goede resultaten halen, dan kinderen die in een harmonisch, warm en gezellig gezin worden grootgebracht.

Depressie is een van de oorzaken van problemen met het geheugen. Het volstaat zijn problemen met het zenuwstelsel op te lossen, opdat het vermogen tot gemakkelijk memoriseren zou terugkeren. Een goede bloedsomloop en geheugentraining blijven altijd van groot belang.

Depressie en geheugen

Geheugenstoornissen kunnen natuurlijk ook optreden door storingen in het denken als gevolg van bepaalde ziekten. Ze komen gelukkig minder frequent voor. De andere oorzaken hebben we hierboven al opgesomd en kunnen gemakkelijker verholpen worden.

Je kan iets doen.

Zogenaamd geheugenverlies of moeite met het zich herinneren van bepaalde namen of gebeurtenissen komt veel voor. Dit probleem manifesteert zich meestal tussen de leeftijd van 40 tot 60 jaar en meer bij vrouwen dan bij mannen. De meest voor de hand liggende oorzaak is: DEPRESSIE.

Daar kun je uiteraard iets aan doen. Een eerste voorwaarde om het geheugen lang gezond te houden en goed te laten functioneren is: zijn totale gezondheid vrijwaren en verzorgen. Het geheugen veroudert niet voortijdig als je zelf gezond blijft. Het geheugen kan alleen benadeeld worden als de hersenen niet voldoende voedingsstoffen krijgen en niet goed van bloed worden voorzien.

Beweeg voor gezonde bloedsomloop

  • Om te beginnen moet je het lichaam en dus vooral de hersenen van voldoende zuurstof voorzien. Vooral patiënten met een zittend leven, met veel te weinig lichaamsbeweging, ten prooi aan stress in een ongezond en kunstmatig milieu moeten daar rekening mee houden.
  • Daarom minstens driemaal per dag uitgebreid en diep ademen voor het geopende raam, of beter nog in de gezonde buitenlucht. Zelfs wie in de stad woont en werkt, kan best even naar buiten of het raam openen, zelfs als het wat kouder is zoals nu weer. De buitenlucht is wel vervuild, zeker in de steden, maar de binnenlucht nog meer. Conclusie: ga toch maar even naar buiten.

Men heeft ervaren dat als de hersenen voldoende van zuurstof worden voorzien, het geheugen ook daadwerkelijk beter functioneert. Studenten zouden geregeld, al was het maar om het uur, de hersenen eens moeten „luchten” door een frisse neus te halen, diep te gaan ademen in de tuin of eens op straat een blokje om te lopen. De yoga-ademhaling is daar ideaal voor, zodat de longen maximaal met zuurstof worden volgepompt en de hersenen meteen dat zuurstofrijke bloed binnen krijgen. Je voelt het wel: als je niet gewoon bent om diep te ademen, krijg je vaak een ijl hoofd als je de longen eens volzuigt met frisse lucht.

  • Probeer de bloedsomloop gezond te houden. Daarvoor kan je gebruik maken van de gezonde kracht van de natuur: meidoorn, Omega-3 visolie, look en uien, duizendblad. Ook ginseng en Eleuterococcus kunnen door hun mineralen en spoorelementen de gezondheid verbeteren en het geheugen helpen.
  • Fosfor is erg belangrijk voor het geheugen. Eet daarom geregeld zwarte rammenas, ook noten, perziken, peren.
  • Ook moet je er voor zorgen dat je kalium- en magnesiumgehalte goed op peil blijft. Als je bloedsomloop gezond is, blijft het geheugen intact. Noten bevatten veel kalium, magnesium, vitamine B1, fluor en ijzer. Uiteraard ook waardevolle eiwitten.

Vooral bij gebrek aan kalium ontstaat geheugenzwakte, maar ook depressie, hartzwakte en angst.

Ook bananen zijn goede kaliumleveranciers. Dadels, vijgen en rozijnen zijn goede magnesiumleveranciers en helpen hartinfarct voorkomen, houden de bloedsomloop jong en dus ook het geheugen. Zoals je ziet heb je zelf ook veel in handen. Train je geheugen, leer alle dagen een paar verzen of zinnen van buiten, lees veel en zorg voor gezonde voeding, frisse lucht en aangename gedachten. Je geheugen wordt honderd jaar jong! En voor een betere doorbloeding van de fijne haarvaten in de hersenen is Ginkgo Biloba goed gekend. Maak gebruik van deze geheugenversterkende plant.

Een tip: Ginkgosan van Fytobell.

Je vindt Ginkgosan van Fytobell in de apotheek met CNK-bestelnummer: 3002-458.

Of je kan het ook online bestellen via www.almed.be of via www.boverte.com.

Op die manier krijg je een geheugen als een olifant.

Gerelateerde artikelen

Gerelateerde

Minder kans op griep deze winter? Hoezo?

Griep is een erg besmettelijke ziekte en wordt overgebracht door een virus. Je kunt het een beetje vergelijken met Covid, dat ook afkomstig is van een virus, maar aan griep zijn we wel al wat meer gewend. Velen hebben antistoffen opgebouwd, maar zoals alle virussen...

Lees meer

Hoge bloeddruk: de geniepige doder

We zijn eigenlijk niet goed bezig. Slapeloosheid, stress, burn-out, agressie, problemen, vrees en angsten, zelfs existentiële angst, onzekerheid over de toekomst, sterfgevallen in de familie, langdurige ziekten, pandemieën, winter en winterziekten… het zijn allemaal...

Lees meer